مجموعه ها

انواع آکواریم | مزایای راه اندازی آکواریوم ویژه

 

 

آکواریوم،انواع آکواریوم و مزایای آن سوالیست که کسانی که قصد خرید و راه اندازی آکواریوم دارند از خود می پرسند. آکواریوم یک تانکر شیشه ای برای نگهداری ماهی و دیگر آبزیان و شبیه ساز فضای آبیست. در ادامه با تبریز118 همراه باشید تا تفاوت انواع آکواریوم ها و مزایا و ویژگی های هر کدام را با هم بررسی نماییم.

 

انواع آکواریوم

-آکواریوم آب شیرین

-آکواریوم آب شور

-آکواریوم پلنت (آکواریوم گیاهی)

-آکواریوم تپه مرجانی

-آکواریوم حوضچه دریایی

 

آکواریوم آب شیرین

 

1.آکواریوم آب شیرین

 

تجهیزات مورد نیاز برای آکواریوم آب شیرین

تانک یا همان آکواریوم شیشه ای

فیلتر تصفیه آب

پمپ هوا

 کاردک (مگنت آکواریوم)

ملزومات تزئینی

دما سنج

بخاری

منبع نوری (چراغ نوری)

تور دستی یا قاشق توری

درپوش آکواریوم

 

آکواریوم آب شیرین ساده ترین و راحت ترین آکواریوم است که مبتدیان در زمینه آبزیان نیز می توانند از این نوع آکواریوم نگهداری کنند. دمای آب آکواریوم آب شیرین بین 72 تا 84 درجه است، نصب و نگهداری آسانی دارد، به جز دستگاه تهویه و تصفیه کلر به تجهیزات و ابزار نورپردازی و غیره دیگری ندارد. ماهی های آب شیرین معمولا ارزانتر هستند؛ بهتر از همه اینکه این ماهی ها نسبت به شرایط و تغییرات مختلف آب مقاوم تر هستند.

 

آکواریوم آب شور

 

2.آکواریوم آب شور

 

ملزومات آکواریوم آب شور

تانک ( شیشه آکواریوم )

پمپ هوا

موج ساز

نمک مخصوص

چیلر

بخاری

ازن ساز

بیوبال

کلسیم راکتور

داروها

محلولها

یووی

فیلتر مکانیکی

سیفوراکس

انواع تستر

فیلتر بیولوژیکی

فیلتر شیمیایی

اسکیمر

دنیتراتور

روشنایی

بستر

آکواریوم آب شور که زیباترین و پرطرفدار ترین نوع آکواریوم محسوب می شود، تقریبا می شود گفت دشوارترین آکواریوم از نظر راه اندازی، نگهداری و مراقبت است و ماهیان آن در برخی موارد دارای رژیم های خاصی هستند که به راحتی از هر فروشگاهی قابل تهیه نیست. آکواریم آب شور بهترین انتخاب برای شبیه سازی عمیق ترین قسمت دریاها می باشد. همانجایی که کمتر کسی موفق به دیدن آن می شود اما به لطف علم و پیشرفت های بشری روز افزون امکان نگهداری از آبزیان دریاهای شور در آکواریوم و روی زمین فراهم شده است.

آکواریوم آب شور به دلیل مزایای پزشکی و سلامتی فراوانی که دارد از جمله تاثیر در درمان بیماری های روحی، روانی، قلبی و عروقی؛ به شدت توسط پزشکان و دانشمندان این حوزه توصیه می شود و به همین دلیل آکواریوم های موجود در مکان های درمانی و کلینیکی، گردشگری و تفریحی از این نوع می باشند.

از جمله آبزیان دریا و آکواریوم های شور صخره های مرجانی و ماهیان رنگارنگ و متنوعیست که در مستندهای گوناگون آنها را دیده ایم.

طبيعت شگرف درياها با مناظر بي همتاي آن مملو از موجودات زيبا و ناشناخته اي است که حس کنجکاوي هر بيننده اي را بر مي انگيزد. در ميان مناطق اقيانوسي و دريايي، آبهاي گرم نواحي حاره اي با دارا بودن جزاير و صخره هاي مرجاني، ماهيان رنگارنگي را در خود جاي داده است.

اکنون این امکان برای شما پیش آمده است که برای دیدن آنها به جای صرف هزینه و زمان و رفتن به آن سوی جهان، اقیانوس را به خانه ی خود بیاورید!

 

انواع آکواریوم آب شور

آکواریوم فقط ماهی

این نوع آکواریوم را می توان با دکور و زیباساز مصنوعی همچون مرجان یا حتی صخره های زنده ی دریایی زیبا ساخت و محیطی مناسب زیست آبزیان مخصوص این نوع آب ساخت. اما نکته ی مهم اینجاست که در این نوع آکواریوم فقط یکی از دو دسته ماهی آب شور را خواهید داشت : ماهی خونسرد و صلح طلب یا ماهی خونگرم و وحشی حمله گر و انتخاب این مسئله به سلیقه ی شما بستگی دارد.

 

آکواریوم تپه مرجانی

 

آکواریوم تپه مرجانی

این آکواریوم که از اسمش پیداست بستری برای نگهداری مرجان و بی مهرگان زنده است. این نوع آکواریم یک اکوسیستم کامل و دقیق دریاییست اما این اکوسیستم به شدت وابسته به نور، فاکتورهای شیمیایی آب و جریان و انفعالات دقیق درونی مطابق با شرایط و محیط زندگی مرجان و تپه هاست و باید دقیقا مانند محیط اقیانوسی آنها بازسازی شوند که مستلزم صرف هزینه و وقت بالاییست.

همچنین در آکواریوم تپه مرجانی می توانید از انواع مختلف دلقک و شقایق ها نیز با توجه به شرایط استفاده کنید و از حرکات نرم و لطیف و جذاب آنها لذت ببرید.

 

حوضچه دریایی

حوضچه دریایی با ساختار وسیعی که دارد امکان نگهداری انواع گونه های خاص مثل سفره ماهی ها، سخت پوستان، خارپوستان، کوسه های کف زی را به شما می دهد و به دلیل تماس بیشتر سطح آب با هوا، ظرفیت بیشتری برای نگهداری آبزیان خواهید داشت. همچنین این نوع آکواریوم های عظیم به دلیل واقع گرایی و زاویه واقعی آن، حس یک غواص بودن را به شما خواهد داد که در عمق اقیانوس حضور دارید. این نوع آکواریوم در منازل مجلل نیز به ندرت دیده می شود و بیشتر در مکان های عمومی که امکان حضور و بازدید عمومی باشد وجود دارند.

 

آکواریوم گیاهی

 

3.آکواریوم پلنت یا گیاهی

آکواریوم های گیاهی به دو نوع تقسیم می شوند : آکواریوم های با امکانات بالا و پایین.

تفاوت این دو نوع از نامشان مشخص است و وابسته به گیاهان موجود در آن است. آکواریوم های گیاهی با امکانات زیاد نیازمند سیستم دی اکسید کربن مستمر، کود با دوز بالا و دقیق و حتی گاهی کودهای قرص ماندی در بستر ماسه های سیلیس که مواد مغذی کمی دارد استفده می شود که در صورت استفاده از کودهای مایع دوز آن کمتر می شود. و نور شدید است که امکان نگهداری از گیاهان با تنوع بالا را فراهم می کند. آکواریوم گیاهی با امکانات پایین نیاز چندانی به سیستم دی اکسید کربن پیوسته ندارد، علاوه بر آن سیستم نور با شدت کم یا کود با دوز کم نیز برای این نوع آکواریوم کفایت می کند.

فواید آکواریم با امکانات بالا گیاهان متنوع، سرعت رشد بیشتر گیاهان،طراوت و شادابی بیشتر گیاهان و زیبایی بیشتر است و مزیت های آکواریوم با مزیت کم کنترل بیشتر، کمبود مشکلاتی مانند رشد بی رویه جلبک ها و صرف هزینه کمتر است.

در مورد آکواریوم های گیاهی روزانه اطلاعات متنوعی با تعداد بالا ارائه می شوند که به دلیل معتبر و دقیق نبودن آنها نمی توان از آنها به صورت رسمی سخنی به میان آورد.

تقسیم بندی نوعی دیگری که برای آکواریوم های گیاهی وجود دارد بر اساس طراحی داخلی و متد تزئینات داخلی آن است. لوازم تزئینی مناسب آکواریوم های گیاهی معمولا ریشه و گنده های طبیعی و زیبا از درختان استوایی می باشند که در بازار آکواریومی موجودندن. با بستن بعضی گیاهان به کنده ها جلوه زیباتری به آکواریوم داده می شود. کنده ها از نظر شیمیایی تاثیر مثبت قابل توجهی به آکواریوم گاهی می دند. هنر طراحی فضای آکواریوم گیاهی شامل چیدمان گیاهان، صخره ها، سنگ ها و چوبها (Hardscape) به شیوه های خلاقانه و زیبا طراحی و باغبانی زیرآبی است. برخی از این متدهای طراحی شامل طراحی هلندی یا ژاپنی هستند.

 

آکواریوم هلندی

 

 طراحی هلندی بیشتر شبیه باغ های هلندی زیباست و از سال 1930 گسترش یافته و به صورت تجاری در دسترس قرار گرفته است. در این سبک، چیدمان گیاهان پلکانی است و چوب و سنگ بسیاری در آن به چشم می خورد؛ گیاهان بسیاری به خصوص در عمق آکواریوم به کار گرفته می شود تا ابزار و تجهیزات در دید نباشند. 

سبک ژاپنی که از طبیعت الهام گرفته، بیشتر از ماهی تشکیل یافته است توسط تاکاشی آمانو در سال 1990 طراحی شد. او یک کتاب سه جلدی  با نام "دنیای آکواریوم های طبیعی" تالیف کرد که تحول عظیمی در دنیای طراحی آکواریوم گیاهی محسوب می شود و استانداردهای جدیدی برای این طراحی به وجود آورد.  در این سبک طراحی عوامل و گیاهان منسجم و شبیه به هم استفاده می شود. سبک گیاهان و چوبها باید به دقت انتخاب شوند تا یک کل منسجم به وجود آورند و از طراحی رنگارنگ هلندی خبری نیست. به عبارتی تلاش بر این است منظره ای که میبینید هیچ تفاوتی با واقعیت آن نداشته باشد و یکی از بهترین مثال های طراحی مینیمال است. قانون ایواگومی قانون چیدمان درست سنگها در جاهای مناسب آنهاست، اویاایشی یا همان سنگ اصلی مرکزی است که فضای خالی در آکواریوم می آفریند؛ سوییشی قانون مجموعه ای سنگها در کنار هم است، فوکوسکی سنگ دوم است که تابع سنگ اصلی مرکزیست. در اویاایشی موقعیت کانونی منظره بررسی می شود تا متقارن باشد. گیاهان کوچک برگی مانند ریکسیا، فرن، جاوا موس و همیانتوس به دلیل یکسان بودن رنگهایشان تاکید فراوانی در این سبک دارند. در سبک ژاپنی برعکس سبک هلندی المان ها محدود استفاده می شود و کل آکواریوم پوشیده نمیشود.

 

آکواریوم ژاپنی

 

در نهایت سبک جنگلی نیز به وجود آمده که تلفیقی از این دو سبک طراحی در کنار هم می باشد.

در طراحی آکواریوم، علاوه بر زیبایی، تکنیک های نگهداری نیز بسیار مورد توجه است. عوامل بسیاری برای موفقیت یک آکواریوم دخیل است که برای ایجاد تعادل بین عوامل آن ضروریست. این عوامل فیلتراسیون، بستر مناسب و کود، نور، کنترل درست جلبک ها و نگهداری میزان دی اکسید کربن در اندازه ی درست برای انجام فتوسنتز در بستر آب است.

 

ملزومات آکواریوم گیاهی

تانک ( شیشه آکواریوم )

بستر

سیستم co2

نور مناسب

فیلتر

پمپ هوا

مگنت آکواریوم یا کاردک

دما سنج

قیچی و گیره مناسب پلنت

 

4.آکواریوم آب سرد

آکواریوم آب سرد که از نامش پیداست دمای پایینتری نسبت به بقیه آکواریوم ها دارد و حدود زیر 70 تا حداقل هم دما با اتاق است. رایج ترین ماهی آکواریوم آب سرد ماهی قرمز است که در این آب مقاوم است و با نصب و اضافه کردن تجهیزات مخصوص آب مقاومت و عمر بیشتری خواهد داشت.

 

مزایای آکواریوم

بسیاری آکواریوم را یک وسیله تزئینی در دکوراسیون می دانند؛ اما این چهاردیواری شیشه ای جذاب بر اساس نظر دانشمندان تاثیرات عمیقی بر روحیه و سلامت انسانها دارد و در کاهش سطح تنش های روحی، استرس و اضطراب، فشار خون و مشکلات عروقی و ضربان قلب دارد. همچنین آکواریوم ها تاثیر مثبتی در کاهش بیش فعالی کودکان و آرامش روانی آنان دارند. از دیگر مزایای آکواریوم ها کاهش و تسکین درد می باشد. براساس تحقیقی که در سال 1985 در یکی از دانشگاه های کشور امریکا بر روی تعدادی بیمار دندانپزشکی صورت گرفت نتیجه گیری شد تاثیر آن بر تسکین درد از داروهای شیمیایی بیشتر بود. در تحقیقی دیگر در سال 2009 نتیجه گیری شد تماشای مداوم آکواریوم در افزایش اشتها، خوش خلقی و کاهش پرخاشگری بسیار موثر است و موجب کاهش سطح داروی مصرفی در بیماران روانی می شود.

 

فنگ شویی با آکواریوم

از دید حوزه ی فنگ شویی قرار گرفتن آکواریوم در محیط کار یا منزل، مزایای بسیاری از جمله ایجاد تعادل انرژی در فضا داشته و موجب جذب انرژی و نیرو های مثبت می شود و موفقیت در زندگی فردی و کاری را افزایش می دهد. مزیت دیگر آن از دیدگاه این دانش تنظیم رطوبت محیط، ایجاد حس آرامش و سرزندگی می باشد.

پنج عنصر اصلی موجود در آکواریوم

آکواریوم یک مثال کامل و دقیق از تعادل عناصر فنگ شویی محسوب می شود. طراحی محیطی در فنگ شویی همیشه توصیه می کند این عناصر همواره در تعادل باشند:

آب : آب آکواریوم عنصر آب است و نمک موجود در آب جاذب انرژی منفی می باشد.

زمین : ماسه و سنگ موجود در بستر آکواریوم عنصر زمینند.

آتش : نور و ماهی ها عنصر آتش اند و ماهی های قرمز، زرد، طلایی و نارنجی در آکواریوم ها به وفور دیده می شود.

فلز : چارچوب فلزی آکواریوم نشانه استحکام و مقاومت است.

چوب : گیاهان و جلبک های موجود را می توان در دکور آکواریوم به درستی به عنوان عنصر چوب استفاده کرد.

 

برای مطالعه سایر مقالات تبریز118 کلیک کنید.
خواندن 2206 دفعه

نظرها

  • bape
    bape

    I wanted to post you the bit of word in order to say thank you the moment again with your wonderful basics you've provided on this website. It is really unbelievably open-handed of you to deliver easily what most people could have advertised for an e-book to help make some cash for their own end, certainly since you could possibly have done it in the event you decided. Those smart ideas additionally worked to be the great way to understand that most people have similar eagerness much like my very own to know the truth more on the subject of this issue. I believe there are lots of more fun moments ahead for individuals who look over your blog post.

  • kyrie irving
    kyrie irving

    I simply wished to thank you very much again. I do not know what I would've used without the pointers revealed by you on this field. It became a depressing dilemma in my circumstances, but considering a professional form you solved the issue forced me to leap over fulfillment. I'm happy for the work and as well , believe you comprehend what a powerful job you are accomplishing training the mediocre ones using a site. Most probably you haven't got to know any of us.

  • off-white
    off-white

    I am writing to make you know of the amazing discovery my child obtained checking the blog. She even learned some things, which included what it's like to possess an ideal teaching mindset to make the rest easily fully understand specific very confusing topics. You truly exceeded visitors' desires. I appreciate you for displaying those helpful, trustworthy, revealing as well as easy tips about your topic to Emily.

  • supreme
    supreme

    I would like to voice my gratitude for your kind-heartedness in support of men and women who should have help on this important subject. Your special commitment to getting the message around had been rather powerful and have specifically empowered girls much like me to arrive at their aims. Your personal warm and helpful guide entails so much a person like me and especially to my office colleagues. Many thanks; from each one of us.

  • kyrie spongebob
    kyrie spongebob

    I wish to express my respect for your kind-heartedness in support of men and women that must have guidance on this subject. Your personal commitment to passing the solution all around appears to be especially informative and has specifically permitted men and women much like me to achieve their targets. This informative guidelines entails this much to me and especially to my office workers. With thanks; from everyone of us.

  • kd shoes
    kd shoes

    I truly wanted to type a small comment in order to thank you for those fabulous tips and hints you are giving out at this site. My time intensive internet investigation has at the end been honored with high-quality tips to talk about with my classmates and friends. I 'd point out that many of us site visitors are truly fortunate to dwell in a remarkable network with many outstanding people with very helpful secrets. I feel quite fortunate to have used the website page and look forward to tons of more entertaining times reading here. Thanks a lot once more for all the details.

  • jordan retro
    jordan retro

    I together with my guys happened to be studying the great helpful hints located on your site while all of a sudden I had an awful suspicion I never expressed respect to the web site owner for them. These young men were as a result joyful to learn all of them and already have truly been taking pleasure in those things. I appreciate you for genuinely so accommodating and then for deciding upon varieties of really good subject matter millions of individuals are really desperate to be informed on. My honest apologies for not expressing appreciation to earlier.

  • fear of god essentials hoodie
    fear of god essentials hoodie

    I and also my friends appeared to be reading through the great guides located on the website then at once developed a terrible suspicion I never expressed respect to the blog owner for those techniques. Most of the people had been as a consequence happy to learn them and have simply been taking advantage of them. Many thanks for really being well considerate and also for making a choice on this form of superior resources millions of individuals are really needing to be informed on. Our own sincere apologies for not expressing appreciation to you sooner.

  • kobe
    kobe

    I would like to express my respect for your generosity giving support to folks that really need help on in this theme. Your special dedication to passing the message all-around has been especially helpful and has frequently empowered many people like me to attain their endeavors. Your personal valuable help and advice indicates much a person like me and far more to my colleagues. Many thanks; from each one of us.

  • golden goose dad star
    golden goose dad star

    I am typically to blogging and i actually recognize your content. The article has really peaks my interest. I'm going to bookmark your website and hold checking for brand spanking new information.

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…