مجموعه ها

کاهش تهوع در بارداری و راهکارهای آن | دکتر مرجان امینی در تبریز ویژه

وقتی خبر بارداری می شنویم، گان می کنیم روزهای شادی و هیجان ما رسیده؛ روزهایی که ثانیه به ثانیه با رشد و بزرگ شدن یک کودک در بطن ما آغاز می شود. اما همیشه هم اینطور نیست و گاهی این شادی ها ممکن است کمرنگ تر شود. همانطور که می دانید، اکنون بدن شما در حال تغییر است. هورمونهای بدن شما، سیکل همیشگی خود را طی نمی کند و دچار تغییراتی خواهد شد. این تغییرات باعث به هم خوردن روتین همیشگی بدن شما می شود و رفتارهای قبلی را نسبت به مسائل نخواهد داشت. اینجاست که تجویز و نسخه پیچی همسایه ها و فامیل شروع می شود و شما از بین آنها، هر چیزی را که به ذهنتان خطور می کند امتحان می کند. اما باید بدانید در دوران بارداری، همیشه چیز قابل کنترل نیست! با سامانه مشاغل تبریز 118، سایت تبلیغات مشاغل همراه باشید تا در مورد کاهش تهوع در بارداری و چند مورد از راهکارهای آن صحبت کنیم. همچنین، برای برقراری ارتباط با دکتر مرجان امینی در تبریز، پزشک زنان زایمان منتخب وبسایت تبریز 118 یا شماره مطب دکتر مرجان امینی یا آدرس دکتر مرجان امینی در تبریز می توانید به صفحه ی شخصی ایشان در وبسایت مراجعه نمایید.

یکی از نگرانی ها و بی نظمی های به وجود آمده در این دوران، تهوع بارداری است. تهوع بارداری، معمولا صبح ها شدیدتر اتفاق می افتد و به دلیل عدم تعادل فعالیت هورمونها اتفاق می افتد. تهوع شما ممکن است تا شب ادامه داشته باشد؛ اما اینجا می خواهیم به شما کمک کنیم تا این حالت های ناخوشایند را از خود دور کنید.

تهوع بارداری

تهوع بارداری از چه زمانی شروع می شود؟

برخی از خانم ها علائم تهوع دوران بارداری را از اولین روزهای بارداری تجربه می کنند. به عبارتی روزهای مابین اولین تا دومین پریودی که اتفاق نخواهد افتاد. در این زمان، سن بارداری شما 4-5 هفته است. علائمی که می تواند احساس تهوع شما را تشدید کند، یبوست، ناشتا بودن معده، خستگی های روحی و جسمی را شامل می شود.

حالت تهوع چه زمانی تمام می شود؟

بعضی خانم ها تا 14 هفته پس از آخرین پریود خود این احساس را خواهند داشت، برخی دیگر تا بعد از هفته ای 16 ام احساس بهتری پیدا می کنند. برخی هم در طول دوران بارداری خود تهوع داشته و عده ی کمی هم تا آخرین روز بارداری این احساس را با خود خواهد داشت. البته لازم به ذکر است، این میزان از احساس تهوع عادی نیست و نیاز به معاینه دارد.

تهوع بارداری

حالت تهوع در زمان بارداری بیشتر دامن گیر چه خانم هایی می شود؟

تحقیقات نشان می دهد خانم هایی که جنین دختر دارند، احساس تهوع بیشتری را تجربه می کنند. خانم هایی که تغذیه سالم و درستی ندارند باز هم تهوع بیشتری خواهند داشت. همچنین خانم هایی که تجربه ی اولین بارداری شان را دارند هم ممکن است تهوع بیشتری داشته باشند.در نهایت، خانم هایی که بارداری دو قلویی دارند به دلیل هورمونهای بارداری بیشتر، بیشتر از بقیه احساس تهوع خواهند داشت. برای دریافت انواع مشاوره در مورد تهوع بارداری و کاهش تهوع در بارداری می توانید با دکتر مرجان امینی در تبریز و شماره مطب دکتر مرجان امینی تماس حاصل نموده یا به مطب دکتر مرجان امینی در تبریز مراجعه و در مورد احساس تهوع خود معاینه شوید.

احساس تهوع در بارداری خطرناک است؟

احساس تهوع خفیف و استفراغ های گاه به گاه که معمولا در زمان صبحگاهی اتفاق می افتد تا وقتی که مادر بتواند غذا را تحمل کند ادامه دارد و نرمال است. نوشیدن آب کافی در این دوران بسیار مفید بوده و تهدید خطرناکی برای جنین محسوب نمی شود. همچنین جنین در سه ماه اول بارداری آنقدر کوچک است و تغذیه کمی دارد که نیازمند دریافت کالری چندان بالایی نیست.

اما لازم به ذکر است، اگر مادر توان داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل را نداشته باشد، بهتر است املاح و ویتامین های مورد نیاز خود را از مکمل ها و مولتی ویتامین ها دریافت کند. اگر وزن مادر در سه ماه اول افزایش چندانی نداشت، اشکال ندارد البته به شرطی که از سوتغذیه و غذا نخوردن نباشد و مایعات هم به اندازه کافی نوشیده شود. اشتهای مادر معمولا پس از سه ماه اول به حالت طبیعی برگشته و افزایش وزن خواهد داشت.

تهوع بارداری خطرناک است؟

احساس تهوع در بارداری یک مسئله شایع است که با توصیه های معمولی غذایی، به مرور کاهش خواهد یافت. اما اگر این حالت آنقدر شدید باشد که موجب کم آبی بدن مادر شود و باعث کاهش وزن غیرمنطقی شود، باید حتما این مسئله را به پزشک اطلاع دهید. حالت تهوع در صورت ادامه و شدت بالا، خطر سقط در مادر را افزایش خواهد داد.

راهکارهای کاهش تهوع در بارداری

بیسکوئیت بخورید!

خوردن چند بیسکوئیت خشک یا حتی نان خشک پس از 15 دقیقه بعد از بیدار شدن، می تواند صبحانه ی سبک و زودهضمی محسوب شود که باعث کاهش احساس تهوع شما خواهد شد.

تهوع در بارداری

وعده های زیاد، با حجم کم

افزایش وعده های غذایی با حجم کم و تعداد بالا می تواند به کاهش احساس سنگینی و تهوع در شما کمک کند. حتی می توانید وعده های غذایی خود را در حد چهار پنج قاشق و به میزان 10 وعده در روز برسانید.

بین وعده های غذایی مایعات کمتری بنوشید

تا جایی که می توانید در بین وعده های غذایی از مایعات زیاد استفاده نکنید و حتی اگر مقدور است کلا مایعات ننوشید. در مقابل، در وسط روز و با فاصله از وعده های خود آب به میزان کافی مصرف نمایید تا از تشنه شدن شما در زمان تغذیه جلوگیری کند.

ناشتا ماندن ممنوع!

هر چه بیشتر و به دفعات بیشتری گرسنه بمانید و ته دلتان ضعف برود، احساس تهوع بیشتری را تجربه خواهید کرد. کاهش تهوع در بارداری، تنها نوعی از تهوع محسوب می شود که با ورود غذا به معده ی شما به خوبی تسکین می یابد. پس مهمترین درمان شما غذا است. به مدت طولانی گرسنه نمانید و معده را خالی نگه ندارید چون گرسنگی این احساس را در شما بیشتر خواهد کرد. همچنین برای دریافت مشاوره بیشتر با دکتر مرجان امینی در تبریز یا شماره مطب دکتر مرجان امینی تماس حاصل نمایید یا به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر مرجان امینی در تبریز مراجعه نمایید.

غذاهای محرک مانند چرب، پرحجم، نفاخ و پرادویه را کنار بگذارید.

از غذاهایی که چرب و سرخ شده است، برایتان نفاخ محسوب می شود، پرادویه و طعم است، یا حجم بالا و هضم طولانی مدتی دارند جدا پرهیز کنید. غذاها و مایعات سرد برای شما بیشتر از مایعات و غذاهای گرم قابل تحمل خواهد بود و همچنین باعث کاهش احساس تهوع می شود. غذاهای سرد با دمای یخچال بوی محرکی ندارند پس راحتتر می توانید از آنها تغذیه کنید. از غذاههای با بوی تند اجتناب کنید. حتی بهتر است تهویه اتاق همیشه روشن باشد، در زمان آشپزی هم پنجره آشپزخانه ی خود را باز بگذارید تا بوی شدید غذا برایتان آزاردهنده نباشد. در صورتی که تحمل بوی غذا از توان شما خارج است سایر اعضای خانواده می توانند آشپزی کنند. از بوهای آزارهنده و تند برخی غذاها که این حالت شما را تشدید می کنند هم دوری کنید.

کربوهیدرات فراموشتان نشود.

مواد غذایی دارای کربوهیدرات پیچیده، از جمله نان برشته، بیسکوئیت چند غله، نان خشک یا نان سوخاری می توانند منبع غذایی مهمی برای تامین ویتامین ب6 شما باشند. گوشت، جگر، شیر، حبوبات، تخم مرغ و غلات کامل می توانند سرشار از این ویتامین حیاتی باشند و رژیم مناسبی را برای شما تامین کنند. البته لازم به ذکر است به دلیل افزایش احتمال سقط در سه ماه اول بارداری، از مصرف جگر خودداری کنید.

تغییر نوع ویتامین ها، بهترین راه کاهش تهوع در بارداری

اگر مکمل های ویتامین شما باعث تهوع می شود، می توانید به پزشک مراتب را اطلاع دهید. برخی از خانم های باردار می توانند با ویتامین های مایع احساس بهتری داشته باشند، برخی دیگر با نوع جویدنی احساس تهوع کمتری می کنند، برخی دیگر نوع قرص آن را ترجیح می دهند. پس اگر قرص ها موجب تشدید حالت های شما می شود، می توانید با تجویز پزشک، نوع آن را تغییر دهید.

دکتر مرجان امینی تبریز

مچ بند ضد تهوع، گزینه ی خوب و راحت

مچ بند های ضدتهوع، برای رفع حالت تهوع شما بسیار می توانند مفید باشند. مچ بندهای p6 سوزنی از نوع طبی بوده و نیازی به نسخه ندارند اما درمان قابل قبول و راهکار کاهش تهوع در بارداری خوبی محسوب می شوند.

زنجبیل

زنجبیل، به کاهش تهوع شما بسیار می تواند کمک شایانی بکند. چای زنجبیل، شیرینی زنجبیلی، نوشیدنی زنجبیلی و همچنین کپسول های زنجبیلی می توانند تحت نظر پزشک، داروی مفیدی برای شما محسوب شوند.

توصیه های بیشتر : اتاق هایی که تهویه مناسبی ندارند، انواع بوها مثل ادکلن، مواد شیمیایی، قهوه، سیگار، غذاهای با بوی تند، گرما و رطوبت، حرکات فیزیکی یا بینایی مثل نورهای چشمک زن و رقص نور، سروصدا، مسواک زدن، تغییر وضعیت سریع فیزیکی و جسمی، نداشتن استراحت کافی می توانند باعث افزایش احساس تهوع در بارداری شوند. همچنین مکمل هایی که آهن یا کلا ویتامین های پری ناتال دارند هم علائم شما را می توانند بدتر کنند. پس اگر نیاز به استفاده از آنها دارید، می توانید شب هنگام خواب مصرف کنید. در صورت ادامه علائم، می توانید با مشورت پزشک مصرف آن را قطع کنید.

 

خواندن 5097 دفعه
zahra rad

درباره ما:

نظرها

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…